Осми разред: Решавање система методом супротних коефицијената – 19. 3. 2020.
1. Анализа домаћег задатка: домаћи су урадили само Софија и Лазар (Поповић?) из 8/4. Доле је дато решење Софије Марковић.
2x+y=13
3x-2y=2
---------------
y=13-2x
3x-2y=2
---------------
y=13-2x
3x-2×(13-2x)=2
--------------------------
y=13-2x
3x-26+4x=2
---------------------
y=13-2x
7x-26=2
----------------
y=13-2x
7x=2+26
----------------
y=13-2x
7x=28
----------------
y=13-2x
x=28/7
----------------
y=13-2x
x=4
----------------
y=13-2×4
x=4
----------------
y=5
x=4
Rešenje datog sistema je uredjeni par (x,y)=(4,5).
2. Ако нисте погледали сада погледајте лекцију преко РТС-а
https://rtsplaneta.rs/video/show/1350545/
3. Нека појашњења лекције: како се систем
решава помоћу методе супротних
коефицијената (још се зове и Гаусова метода).
Дефиниција 1: Ако уз x или
y имамо супротне коефицијенте (бројеве), нпр. у првој је -5x а
у другој једначини је +5x, онда систем можемо да решимо методом супротних коефицијената:
једну једначину задржимо, а друга ће бити кад САБЕРЕМО ОБЕ ЈЕДНАЧИНЕ. Идеја је
да „уништимо“ једну непознату (у овом нашем случају „уништавамо“ x.)
Пример1. (имали смо га
већ)
РЕШИ СИСТЕМ МЕТОДОМ
СУПРОТНИХ КОЕФИЦИЈАНАТА
2x + y = 0
x - y = 3
x - y = 3
Прву једначину ћу да задржим, а друга ће бити једнака
збиру обе једначине: пошто имамо + y и – y онда
ће у другој да „нестане“ y
2x + y = 0
2x + y + x - y = 0+3
2x + y + x - y = 0+3
Обратите пажњу да
сабирамо и леве и десне стране (значи и 0+3). Затим саберемо у другој посебно x и
посебно y (тј.
y “нестаје”)
2x + y = 0
3x = 3 /:3
3x = 3 /:3
2x + y = 0
x = 1
x = 1
2*1 + y = 0
x = 1
x = 1
2 + y = 0
x = 1
x = 1
y = –2
x = 1
x = 1
Решење је уређени пар (1,–2)
О овоме што се говори у Деф. 2 ћемо опширније у наредним часовима, али ево укратко.
Пример 2: Реши систем методом супротних коефицијената
2x + 2y = 4
x - y = 0
x - y = 0
Пошто у првој имам 2y а у другој -y онда је најједноставније да другу једначину помножим са 2, и онда ћу у првој имати 2y а у другој -2y и тако сам добио супротне коефицијенте. (Наравно, могао сам и другу да множим са -2 ако сам хтео да "уништим" x: очито је једноставније "уништити" y.)
2x + 2y = 4
x - y = 0 /*2
x - y = 0 /*2
2x + 2y = 4
2x - 2y = 0
2x - 2y = 0
Сада прву задржавам а друга ће бити једнака збиру обе једначине:
2x + 2y = 4
2x + 2y+2x - 2y = 4+0
2x + 2y+2x - 2y = 4+0
2x + 2y = 4
4x = 4 /:4
4x = 4 /:4
2x + 2y = 4
x = 1
x = 1
2*1 + 2y = 4
x = 1
x = 1
2 + 2y = 4
x = 1
x = 1
2y = 4-2
x = 1
x = 1
2y = 2/:2
x = 1
x = 1
y = 1
x = 1
x = 1
Решење је (1,1)
ДОМАЋИ
1. Наставница је задала 199 из Збирке за завршни испит.
2. Реши систем методом супротних коефицијената
3x + 5y = 14
x - y =6
x - y =6
Упутство: "Уништите" y тако што ћете множити другу једначину, сами видите којим бројем.
________________________________________
Вежбање за пријемни:
1. Погледајте решени задатак на Јутјубу
3x+5y=14
ОдговориИзбришиx-y=6 /*5
------------------------
3x+5y=14
5x-5y=30
------------------------
3x+5y+5x-5y=14+30
5*-5y=30
---------------------------
8x=44
5x-5y=30
---------------------------
x=44/8
5x-5y=30
------------------------------
x=11/2=
5*1/2-5*y=30
---------------------------
x=11/2
55/2-5y=30
-------------------------
x=11/2
-5y=30-55/2
------------------------
x=11/2
-5y=60/2-55/2
----------------------------------
x=11/2
-5x=5/2 /(-1)
----------------------------------
x=11/2=
5y=-5/2
-------------------------------
x=11/2
y=-2,5/5
-------------------------------
x=11/2=5,5
y=-0,5
"unistio" sam "y" takmo sto sam pomnozio broje "5"
Lazar Popovic 8/4
3x+5y=14
ОдговориИзбришиx-y=6
__________
3x+5y=14
x-y=6 /*5
__________
3x+5y=14
5x-5y=30
__________
3x+5y=14
8x=44
__________
3x+5y=14
x=44/8
__________
3x+5y=14
x=11/2
__________
3*(11/2)+5y=14
x=11/2
__________
5y=14-33/2
x=11/2
__________
5y= -5/2
x=11/2
__________
y=-5/10
x=11/2
__________
y=-1/2
x=11/2
__________
(x,y)=(11/2,-1/2)